GESTALT
# WET VAN EENVOUD.
Gestalt betekent eenvoud. Dit kennen wij ook uit de oneliner: "less is more".
Gestalt zorgt bij visuele communicatie voor orde. Onze hersenen interpreteren beelden die via onze ogen binnenkomen. Eenvoud geeft ruimte in je hersenen waardoor je sneller weet waar het over gaat.
Door dit vervallen huisje pontificaal in beeld te brengen doen we Gestalt eer aan. Hier is duidelijk sprake van: "less is more".
# WET VAN SYMMETRIE.
Mensen houden van symmetrie.
We organiseren onze waarnemingen door voor- en achtergrond van elkaar te onderscheiden in een afbeelding. We zien als eerste de voorgrond en daarna de achtergrond. Symmetrie is een eigenschap die onze waarneming van voor- en achtergrond beïnvloedt. Een figuur die symmetrisch is zal eerder als voorgrond worden bestempeld dan als achtergrond.
# HET GEHEEL IS MEER DAN DE SOM DER DELEN.
(Wat zie je?)
Waarneming van de omgeving kan anders zijn dan de omgeving zelf is.
Er is altijd sprake van interpretatie. Je kijkt met je ogen en je ziet met je hersenen.
Onze hersenen koppelen hetgeen je bekijkt aan onze ervaringen uit het verleden.
En dan zie je opeens een ……
# WET VAN VOOR- EN ACHTERGROND.
Compositie is ordening van beeldelementen in een plat vlak. Beeldelementen zijn de elementen waaruit een afbeelding is opgebouwd.
Het ordenen voorkomt chaos en zorgt voor hiërarchie bij de beschouwer. Hiërarchie kun je als fotograaf aanbrengen door te zorgen dat het onderwerp goed opvalt ten opzichte van de achtergrond. Het onderwerp is dan lichter, scherper en heeft eventueel een andere kleurtint dan de achtergrond.
Daardoor weet de beschouwer wat belangrijk is en waar hij moet beginnen met kijken. De vrouw met haar 4 honden in de afbeelding vormen een driehoekscompositie en steken goed af ten opzichte van de achtergrond.
SEMIOTIEK
# ICONISCH EN INDEXICAAL TEKEN (Charles Peirce).
Semiotiek bestudeert de betekenis van tekens. Alles kan een teken zijn. Voorwaarde is dat het waarneembaar is in de afbeelding en iets vertegenwoordigt dat niet aanwezig is. Om een teken te begrijpen moeten we de code kennen om het te kunnen interpreteren.
Vaak geeft de context (plaats, omgeving) van het teken aanwijzingen in welke richting we de betekenis moeten zoeken.
In de afbeelding zien wij: waterdruppels, een auto met een koplamp aan en een wegdek met een witte streep. De waterdruppels zijn zichtbaar in de afbeelding en verwijzen naar iets dat niet aanwezig is, namelijk regen. De waterdruppels zijn dus het teken.
De context is dat vanuit een (geparkeerde) auto een foto is gemaakt van waterdruppels op één van de ruiten terwijl een andere auto (langzaam) langsrijdt met lichten aan en het aan het regenen is.
Een waterdruppel op de ruit is bij toeval samengevallen met de koplamp van de voorbijrijdende auto en licht op. Het lijkt op een groot oog. Vandaar de titel van de foto: The eye.